Právo na stížnost
Klienti Rozum a Cit, z. s. si mohou stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytovaných činností, aniž by tím byli jakýmkoli způsobem ohroženi.
Rozum a Cit, z. s. má pro vyřizování stížností stanovena následující vnitřní pravidla:
Stížností rozumíme nespokojenost klienta s kvalitou nebo způsobem poskytovaných činností. Podání podnětu nebo stížnosti můžete učinit při osobním setkání ústně, dále telefonicky, elektronicky, dopisem, prostřednictvím schránky na podněty, připomínky a stížnosti. Řešení podnětu či stížnosti se věnuje odpovědný pracovník. Stížnost vždy řeší přímý nadřízený pracovníka, kterého se stížnost týká.
Pokud nebudete s řešením stížnosti spokojen/a, můžete se poté obrátit na výkonnou ředitelku organizace, případně na předsednictvo organizace.
Pokud se budete chtít obrátit na další nadřízené a nezávislé orgány, kontakty uvádíme níže. Na Váš podnět či stížnost Vám vždy odpovíme písemně.
Pokud neuvedete v podnětu nebo stížnosti své jméno ani adresu, vyřízení Vaší záležitosti zveřejníme vždy na nástěnce na pracovišti, kde pracuje váš průvodce. Všechny podněty a stížnosti evidujeme v písemné podobě a využíváme je ke zlepšení spolupráce s Vámi. Lhůta pro vyřízení Vašich podnětů a stížností je 30 dní.
Nespokojenost s vyřízením podnětů a stížností:
Pokud nejste spokojen/a s řešením Vašeho podnětu nebo stížnosti v naší organizaci, můžete se obrátit na tyto nadřízené a nezávislé orgány:
Kontakty na nadřízené orgány:
1. Krajský úřad Středočeského kraje – Zborovská 11, 150 21 Praha 5,
tel: 257 280 111
2. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) – Na Poříčním právu 1/376,
128 01 Praha 2, tel: 221 921 111
Kontakty na nezávislé orgány:
1. Veřejný ochránce práv – Údolní 39, 602 00 Brno, tel: 542 542 777
2. Český helsinský výbor – Štefánikova 216/21, 150 00 Praha – Smíchov,
tel: 257 221 142
Práva a povinnosti pěstounů
S uzavřením Dohody o výkonu pěstounské péče vznikají pěstounům konkrétní práva a také povinnosti vyplývající z právních předpisů (zejména zákon o SPOD, Úmluva o právech dítěte, apod.). Na co máte jako pěstouni nárok a co vám doprovázející organizace Rozum a Cit nabízí?
Právo na Krátkodobou pomoc při zajištění osobní péče o svěřené dítě
Pěstouni mají ze zákona právo na pomoc při zajištění krátkodobé péče o svěřené dítě, a to v zákonem stanovených případech. Průvodci během spolupráce s rodinou mapují síť blízkých osob dítěte a pěstouna a vypracovávají Plán krátkodobé pomoci. Přečtěte si více o Krátkodobé pomoci, kterou doprovázející organizace Rozum a Cit svým pěstounům nabízí.
Právo na odlehčení
Pěstouni mají právo na pomoc se zajištěním celodenní péče o svěřené dítě starší 2 let, tzv. dovolenou, a to v rozsahu 14 dnů za rok.
Odlehčení zajišťujeme buď formou námi organizovaných letních táborů a odlehčovacích akcí pro děti, nebo ve formě finančního příspěvku za obdobné aktivity, které pěstoun pro dítě sám zajistí.
Více o této pomoci pěstounům se dočtete v Odlehčení a krátkodobá pomoc.
Právo na zprostředkování odborné pomoci
Pěstouni či svěřené děti mají právo na zprostředkování psychologické, terapeutické či jiné odborné pomoci. Průvodce průběžně mapuje situaci v rodině a vyhodnocuje potřebu odborné pomoci. V případě, kdy průvodce zachytí potřebu a vhodnost odborné pomoci, doporučí klientovi kontakt na odborného pracovníka v rámci organizace Rozum a Cit, případně jiného odborníka v regionu. Seznamte se s nabídkou terapií a odborného poradenství, kterou Rozum a Cit pěstounům nabízí.
Právo na pomoc při kontaktu s biologickou rodinou
Podpora navazování a rozvíjení kontaktů dítěte s jeho biologickou rodinou je jedna ze základních potřeb dětí v pěstounské péči. Kontakt předchází a zabraňuje nezdravé idealizaci biologické rodiny u dítěte, podporuje rozvoj identity a posiluje možnost případného návratu dítěte do biologické rodiny. Pěstounům proto vzniká povinnosti udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými, zejména s rodiči, a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, pokud soud nestanoví jinak.
Úkolem průvodce zůstává přinášet téma kontaktu dítěte s biologickou rodinou během konzultací s pěstouny, vyhodnocovat rizika a hledat s rodinou takový způsob kontaktu, který bude pro dítě přínosný a bezpečný. V případě potřeby může průvodce rodiny zajistit zprostředkovaný kontakt s biologickou rodinou dítěte.
Právo na zajištění bezplatného vzdělávání a zvyšování dovedností
Pěstouni mají zákonnou povinnost vzdělávat se v rozsahu 24 hodin za daný rok. Vzdělávání pěstounů plánuje průvodce s rodinou dle jejích individuálních potřeb. Při uzavření dohody a následně na začátku každého roku spolupráce je vytvořen tzv. Vzdělávací plán pěstouna. Věděli jste, že 24 hodin povinného vzdělávání musí splnit oba manželé, jsou-li pěstouny společně?
Rozum a Cit zajišťuje nabídku vzdělávání tak, aby si pěstouni mohli svou povinnost pohodlně splnit. Více o naší pestré škále seminářů, klubů či on-line akcích se dočtete ve Vzdělávání pěstounů.
Povinnost umožnit sledování naplňování Dohody
Pěstouni jsou povinni umožnit sledování naplňování Dohody
a spolupracovat se svým klíčovým pracovníkem. Návštěvy probíhají zpravidla v domácnosti pěstounů. Doprovázejícímu pracovníkovi musí být umožněno hovořit s dítětem o samotě, avšak vždy po dohodě s pěstounem.
Každých 6 měsíců zpracovává průvodce doprovázející organizace Rozum a Cit zprávu o průběhu výkonu pěstounské péče, kterou předá místně příslušnému OSPOD. S obsahem zprávy pěstouny i dítě vždy seznámíme. Pěstouni mají právo vyjádřit své připomínky k obsahu půlroční zprávy, kterou předáme místně příslušnému OSPOD.
Pěstouni jsou povinni bezodkladně sdělit klíčovému pracovníkovi všechny důležité skutečnosti spojené s výkonem pěstounské péče a umožnit mu vykonat předem ohlášenou návštěvu v domácnosti.
Právo na stížnost
Klienti Rozum a Cit, z. s. si mohou stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytovaných činností, aniž by tím byli jakýmkoli způsobem ohroženi.
Rozum a Cit, z. s. má pro vyřizování stížností stanovena následující vnitřní pravidla:
Stížností rozumíme nespokojenost klienta s kvalitou nebo způsobem poskytovaných činností. Podání podnětu nebo stížnosti můžete učinit při osobním setkání ústně, dále telefonicky, elektronicky, dopisem, prostřednictvím schránky na podněty, připomínky a stížnosti. Řešení podnětu či stížnosti se věnuje odpovědný pracovník. Stížnost vždy řeší přímý nadřízený pracovníka, kterého se stížnost týká.
Pokud nebudete s řešením stížnosti spokojen/a, můžete se poté obrátit na výkonnou ředitelku organizace, případně na předsednictvo organizace.
Pokud se budete chtít obrátit na další nadřízené a nezávislé orgány, kontakty uvádíme níže. Na Váš podnět či stížnost Vám vždy odpovíme písemně.
Pokud neuvedete v podnětu nebo stížnosti své jméno ani adresu, vyřízení Vaší záležitosti zveřejníme vždy na nástěnce na pracovišti, kde pracuje váš průvodce. Všechny podněty a stížnosti evidujeme v písemné podobě a využíváme je ke zlepšení spolupráce s Vámi. Lhůta pro vyřízení Vašich podnětů a stížností je 30 dní.
Nespokojenost s vyřízením podnětů a stížností:
Pokud nejste spokojen/a s řešením Vašeho podnětu nebo stížnosti v naší organizaci, můžete se obrátit na tyto nadřízené a nezávislé orgány:
Kontakty na nadřízené orgány:
1. Krajský úřad Středočeského kraje – Zborovská 11, 150 21 Praha 5,
tel: 257 280 111
2. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) – Na Poříčním právu 1/376,
128 01 Praha 2, tel: 221 921 111
Kontakty na nezávislé orgány:
1. Veřejný ochránce práv – Údolní 39, 602 00 Brno, tel: 542 542 777
2. Český helsinský výbor – Štefánikova 216/21, 150 00 Praha – Smíchov,
tel: 257 221 142
Nejsou vám některá práva o povinnosti jasná?
Všechny otázky rádi zodpovíme.
Kontaktujte nás